Czynniki wpływające na szybkość ładowania strony internetowej
Wersja audio:
Szybka strona internetowa, czyli jaka? Jakie czynniki wpływają na szybkość ładowania strony, gdzie je sprawdzić i które z nich da się zoptymalizować samodzielnie?
Spis treści
Szybkość strony – dlaczego jest tak istotna?
Paradoksem dobrze działającej strony internetowej jest to, że jej szybkości czy wysokiego poziomu responsywności zazwyczaj „nie widać”. W przekonaniu przeciętnego użytkownika szybka strona www ma po prostu działać – czyli zapewniać błyskawiczny dostęp do treści, zdjęć, animacji i wszelkich, interaktywnych elementów np. formularzy.
Wszelkie niedociągnięcia tych funkcji użytkownik może odczytać jako przeszkodę, która obniża poziom pozytywnego doświadczenia (UX – user experience) w trakcie korzystania ze strony. Pamiętaj, że pojęcie „spowolnienie” w kontekście ładowania elementów witryny dotyczy ułamków sekundy. Już 3-5 sekund opóźnienia – np. w trakcie ładowania zdjęć na stronie – może powodować dyskomfort użytkownika. Drobne spowolnienie we wczytywaniu zawartości, które powtórzy się na każdej z podstron witryny (sklepu, katalogu, podkategorii oferty firmowej) może okazać się kluczową przyczyną wpływającą na wysoki współczynnik odrzuceń.
Szybkość strony a jej pozycja w rankingu Google
Algorytmy technologicznego giganta są bezwzględne – strony z treściami ładującymi się zbyt wolno, obniżające pozytywne doświadczenie użytkownika, spadają w wynikach wyszukiwania. Przykład: w rankingu spadnie np. witryna, która w wersji desktopowej mieści się w parametrach wymaganej szybkości, ale na urządzeniach mobilnych ładuje się wolno lub tylko częściowo.
Czym dokładnie jest szybkość strony www?
Dwa pojęcia, które warto rozróżnić to:
- page speed – czyli szybkość ładowania treści strony – w przypadku sklepu, portalu lub rozbudowanej witryny mowa o jednej, konkretnej podstronie,
- time to first byte (TTFB) – szybkość z jaką odpowiada serwer, a dokładniej prędkość otrzymania pierwszego bajta danych przez przeglądarkę.
Jakie czynniki wpływają na szybkość strony?
Elementy kodu CSS, HTML, JavaScript
A raczej nadmiar treści, który należy usunąć lub zmniejszyć, aby przyspieszyć pobieranie danych przez przeglądarkę. Niektóre strony mogą wymagać minifikacji, czyli zmniejszenia objętości kodu, jego skrócenia lub usunięcia elementów opóźniających działanie strony.
Zbyt duży rozmiar zdjęć
Trudno wyobrazić sobie sklep online czy np. witrynę firmową zawodowego fotografa bez zdjęć wysokiej jakości. Problem w tym, że zbyt duża objętość tych plików zdecydowanie spowalnia działanie witryny. Złoty środek to optymalizacja wielkości zdjęć – możesz ją wykonać samodzielnie za pomocą takich programów jak m.in. GIMP, Adobe Photoshop, OptiPNG, IrfanView, Fotosizer czy Bandizip (w sieci znajdziesz darmowe oprogramowanie o prostej, intuicyjnej obsłudze).
Jeśli korzystasz z WordPressa, masz już na wstępie ułatwione zadanie – sprawną, automatyczną kompresję zdjęć zapewni jedna z wielu dostępnych wtyczek jak np. EWWW, Optimole, ShortPixel czy Smush.
Przestarzałe formaty zdjęć i grafik
Zbyt duży rozmiar zdjęć to nie wszystko, sprawne wczytywanie strony można przyspieszyć wybierając pliki o formatach ułatwiających kompresję np. WebP (obsługuje także animacje i przezroczystość), JPEG XR (HD Photo) lub JPEG 2000. Warto wiedzieć, że są to formaty polecane przez Google, ułatwiające kompresję zdjęć bez straty dla ich jakości – kontrastu, kolorystyki, ostrości.
Czas odpowiedzi serwera
Kwestia szczególnie istotna dla witryn sprzedażowych. Co oczywiste, rozbudowane sklepy i platformy sprzedażowe z wysokim poziomem konwersji wymagają szybkich serwerów. W tym wypadku najlepiej sprawdzają się rozwiązania dedykowane np. serwer prywatny (VPS) z opcją poszerzenia zasobów.
Nadmiar wtyczek
Kluczowe narzędzia ułatwiające działanie WordPressa mogą także wpływać na niższą funkcjonalność strony. Do opóźnienia prędkości może przyczynić się nadmiar wtyczek lub podłączenie wtyczki przestarzałej, zbyt ciężkiej, niekompatybilnej z już zastosowanymi dodatkami. Wydajność podłączonych dodatków można przetestować m.in. za pomocą wtyczki P3 (Plugin Performance Profiler). Dzięki niej sprawdzisz, który element najbardziej obciąża stronę i może wymagać wymiany na wersję nowszą lub „lżejszą”.
Inne czynniki
Szybkość wczytywania strony zależy od wielu, nakładających się na siebie czynników. Oprócz wyżej wymienionych mogą to być także wbudowane w stronę systemy płatności, animacje lub skomplikowane formularze. Jeśli użytkownik korzysta ze starszego modelu telefonu, pewnym jest, że czas ładowania strony witryny będzie wolniejszy.
Gdzie możesz zmierzyć szybkość Twojej strony firmowej?
Podstawowy adres, który warto znać to oczywiście Google PageSpeed Insights. Wystarczy wpisać adres witryny i sprawdzić wyniki szybkości wczytywania strony dla wersji desktopowej i mobilnej. Narzędzie pozwala m.in. określić czas pełnej interaktywności witryny i prędkość TTFB. Zobaczysz także sugestie optymalizacji np. polecenie wykorzystania nowszych formatów zdjęć.
PageSpeed Insights to bazowe narzędzie Google do mierzenia szybkości strony. Dokładniejsze dane (z uwzględnieniem lokalizacji) można uzyskać m.in. przy zastosowaniu płatnych programów typu GTMetrix – podstawowy test prędkości strony www wykonasz za darmo.