Grupa na Facebooku – korzystna alternatywa dla fanpage’a firmowego?
Wersja audio:
Spadające zasięgi Facebooka to wyzwanie dla firm pozyskujących klientów przez social media. Czy stworzenie grupy na Facebooku jest skutecznym rozwiązaniem tego problemu?
Zmiany w algorytmie Facebooka to prawdziwy koszmar dla social media managerów. Gdy standardowy fanpage firmowy nie daje satysfakcjonujących rezultatów, warto zainteresować się alternatywnymi rozwiązaniami.
Grupy na FB – prowadzone z naciskiem na aktywizację uczestników – mają wciąż rosnący potencjał, który warto zbadać. Zakładamy, że już wiesz jak utworzyć grupę na Facebooku – w tym wpisie skupimy się na zaletach takiego rozwiązania.
Spis treści
Jak grupa na Facebooku może pomóc Twojej firmie?
- buduje zwartą społeczność wokół tematu, marki, zagadnień branżowych lub niszy,
- pomaga targetować klientów o określonych zainteresowaniach,
- pozwala tworzyć prosty, przyjazny kanał komunikacyjny,
- dostarcza informacje o problemach i wyzwaniach, z jakimi borykają się potencjalni klienci,
- buduje lojalność i zaufanie do marki,
- daje duże możliwości dla usługodawców tworzących markę osobistą,
- naświetla możliwości skalowania działalności np. zmiany oferty firmowej pod nowe potrzeby klientów.
Jednym z warunków skuteczności grupy jest jasno określony cel jej powstania. Dla niektórych firm otwarcie grupy powiązanej z fanpagem będzie po prostu dodatkowym kanałem komunikacji, który niejako „ociepla” wizerunek marki.
Grupę możesz stworzyć jako element strategii budowania wizerunku eksperta. Jeśli posiadasz wiedzę, materiały i wartościowe treści – a także wiesz, jak je przekazać – grupa to idealne, „wirtualne audytorium”. Możesz działać jako mentor lub stworzyć zespół, który będzie umiejętnie doradzał użytkownikom. Jeśli uda Ci się zgromadzić społeczność zainteresowaną Twoją specjalizacją, masz – w dłuższej perspektywie – otwarte pole do sprzedaży usług.
Budowanie długofalowych relacji dotyczy także klientów, którzy już kupili usługę/produkt. Dedykowana grupa zamknięta może być miejscem dostępu do porad, materiałów dodatkowych i rozmaitych bonusów. Taka „opieka posprzedażowa” z pewnością wpłynie pozytywnie na budowanie wizerunku marki.
- wymiana informacji – ogłoszenia branżowe, ogłoszenia lokalne,
- branżowe zlecenia i oferty pracy,
- wyzwania – wspólna nauka, szkolenia, prowadzenie diety, recenzje produktów,
- rozrywka – memy, ciekawostki branżowe, wpadki dziennikarskie etc.
- pomysł na biznes – zakładanie pierwszego biznesu, inkubatory,
- wsparcie dla osób sprzedających w sieci – porady dotyczące aukcji, sklepów online, platform sprzedażowych,
- praca zdalna i home office,
- networking,
- mastermind.
Jakim branżom grupa na FB może przynieść najwięcej korzyści?
- usługi specjalistyczne z szeroką ofertą szkoleń,
- usługi doradcze, konsultingowe,
- usługodawcy wspierający promocję firm online – agencje SEO/SEM, agencje reklamowe, agencje marketingowe; graficy, twórcy stron www, pozycjonerzy, copywriterzy,
- firmy wspierające branżę e-commerce – projektowanie sklepów, zarządzanie witrynami sprzedażowymi,
- marki zaangażowane społecznie, oferujące usługi/produkty np. dla rodziców, fanów ekologii, miłośników wellness etc.
Dostęp, czyli wstępna segmentacja użytkowników
Znasz cel powstania grupy i masz odpowiednie zasoby (czasowe oraz merytoryczne), pora na odpowiedź na pytanie: kogo chcesz do grupy zaprosić? Facebook umożliwia tworzenie grup otwartych i zamkniętych – w przypadku tych drugich warto dopasować ustawienia prywatności.
- Zalety grupy otwartej – łatwy dostęp, szybki przyrost liczby uczestników, pełna widoczność może wpłynąć na większą popularność grupy. Dobra opcja dla firm liczących na szeroki zasięg oraz maksymalną ilość użytkowników.
- Zalety grupy z ograniczonym dostępem – lepsza segmentacja użytkowników, łatwiejsze zarządzanie grupą. Przy doprecyzowaniu ustawień prywatności użytkownicy czują się bardziej swobodnie (większa chęć wypowiedzi) niż w grupach otwartych. Dobry wybór dla marek celujących w grupę o określonych zainteresowaniach i firm, które planują w dalszej kolejności sprzedaż usług.
Zarządzanie grupą na FB – kluczowe wyzwania
Czas – zarządzanie grupą, która ma przynieść potencjalne korzyści firmie i użytkownikom będzie czasochłonne, szczególnie na początku działalności. Prostym rozwiązaniem może okazać się przypisanie funkcji administratora/moderatora współpracownikom lub zaufanym członkom grupy.
Moderacja – sprawny moderator aktywizuje grupę, ale chroni także przed chaosem komunikacyjnym – spamem, sytuacjami konfliktowymi, zalewem ogłoszeń i treści niezwiązanych z tematyką grupy. Obowiązkowym wsparciem będzie przejrzysty regulamin grupy na FB.
Harmonogram publikacji – gry grupa zaczyna się rozrastać warto rozplanować posty wzywające do konkretnych aktywności. Można pomyśleć m.in. o wyzwaniach, poleceniach; dniach porad, audytów czy autopromocji. O „wkład merytoryczny” powinny szczególnie zadbać firmy, którym zależy na budowaniu pozycji eksperta.
Zarządzanie kryzysowe – wbrew popularnemu przekonaniu, kryzysy w social mediach wybuchają nie tylko w piątki. Jako właściciel/moderator grupy musisz cały czas utrzymywać wysoki poziom komunikacji. Ilość drobnych, nierozwiązanych konfliktów – pominiętych przez moderatora – może być punktem zapalnym, po którym użytkownicy zaczną opuszczać grupę.
Grupa na FB czy fanpage? A może jedno i drugie? Zanim wybierzesz, weź pod uwagę potrzeby Twojej marki, długofalowy plan rozwojowy i cel (np. sprzedaż e-booka lub kursu), budżet oraz czas, który możesz poświęcić na moderowanie społeczności.