Zakazane branże Google Ads i Facebook Ads 2023
Wersja audio:
Google Ads i Facebook Ads to obecnie jedne z najpopularniejszych systemów reklamowych na świecie. Korzystając z ich możliwości skutecznie wypromujesz swoje usługi lub produkty, a następnie wyskalujesz swój biznes i zarobisz więcej. Jednak, czy wszystko jest takie proste, jak się wydaje? Niestety nie. Zanim zaczniesz reklamować się w Google lub na Facebooku, powinieneś wziąć pod uwagę zakazane branże Google Ads i Facebook Ads w 2023 roku. Dzięki temu unikniesz tymczasowych lub nawet stałych blokad swojego konta reklamowego w danym systemie promocyjnym. Zachęcamy do lektury!
Spis treści
- 1 Google Ads i Facebook Ads - czego nie można reklamować i jakie rodzaje reklam są mocno ograniczone?
- 1.1 1. Programy szpiegowskie i narzędzia do monitorowania innych osób
- 1.2 2. Treści dla dorosłych (+18)
- 1.3 3. Nielegalne usługi
- 1.4 4. Nieuczciwe praktyki biznesowe
- 1.5 5. Sprzedaż fałszywych produktów
- 1.6 6. Przemoc i niebezpieczne treści
- 1.7 7. Promowanie oszustw akademickich i reklama fałszywych dokumentów
- 2 Reklama usług medycyny estetycznej a prawo w Polsce - jak to wygląda w praktyce?
- 3 Jakie są zakazane branże Google Ads i Facebook Ads w 2023 roku? - podsumowanie
- 4 FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi [Zakazane branże Google Ads i Facebook Ads 2023]
Google Ads i Facebook Ads - czego nie można reklamować i jakie rodzaje reklam są mocno ograniczone?
Biorąc pod uwagę politykę reklamową Google oraz Meta, a także obecne standardy rynkowe, można wymienić przynajmniej 7 zakazanych branż Google Ads oraz Facebook Ads. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
1. Programy szpiegowskie i narzędzia do monitorowania innych osób
Reklama programów szpiegowskich oraz narzędzi do monitorowania innych osób jest surowo zabroniona w celu zapobiegania nadużyciom, oraz nielegalnym praktykom.
Przykład: Reklama aplikacji mobilnej umożliwiająca nielegalne podsłuchiwanie rozmów telefonicznych innych osób lub monitorowanie ich aktywności online.
2. Treści dla dorosłych (+18)
Platformy reklamowe mają surowe zasady dotyczące reklamowania takich treści ze względu na ochronę nieletnich oraz zapobieganie nieodpowiednim treściom dla określonej grupy odbiorców.
Przykład: Reklama strony internetowej oferującej usługi prostytucji lub sprzedaż pornografii.
3. Nielegalne usługi
Reklama narkotyków oraz broni palnej jest nie tylko nieetyczna i niezgodna z systemami reklamowymi Facebook Ads i Google Ads, ale także prowadzi do poważnych konsekwencji prawnych. Zakaz reklamowania tego typu usług ma na celu zwalczanie nielegalnych działań i ochronę konsumentów.
Przykład: Reklama strony internetowej, która oferuje sprzedaż narkotyków lub instrukcje związane z produkcją bomb atomowych.
4. Nieuczciwe praktyki biznesowe
Reklamy z zastosowaniem nieuczciwych praktyk biznesowych wprowadzają konsumentów w błąd, manipulują informacjami oraz tworzą "niezdrową" konkurencję rynkową. Wprowadzone zakazy mają na celu promowanie uczciwości, przejrzystości oraz równych warunków dla wszystkich przedsiębiorstw.
Przykład: Reklama sprzedaży fałszywych referencji lub recenzji. Chodzi w tym przypadku przykładowo o sprzedaż opinii w Google.
5. Sprzedaż fałszywych produktów
Reklamowanie fałszywych produktów jest nie tylko nieuczciwe wobec konsumentów, ale także może szkodzić renomie marek i prowadzić do strat finansowych dla nabywców. Zakaz reklamowania podróbek i fałszywych produktów ma na celu ochronę konsumentów przed nieautentycznymi i potencjalnie niebezpiecznymi produktami.
Przykład: Reklama sklepu internetowego sprzedającego podróbki znanych marek zegarków lub torebek.
6. Przemoc i niebezpieczne treści
Promowanie przemocy jest nieodpowiedzialne i szkodliwe społecznie poprzez deprawowanie społeczeństwa.
Przykład: Reklama serwisu udostępniającego nagrania z pobić lub tortur zwierząt oraz ludzi.
7. Promowanie oszustw akademickich i reklama fałszywych dokumentów
Pisanie prac magisterskich za pieniądze i reklama fałszywych dowodów osobistych są bezwzględnie zabronione przez Google oraz firmę Meta. Każde takie naruszenie prowadzi do blokady konta reklamowego lub jego ograniczenia.
Przykład: Reklama firmy oferującej sprzedaż fałszywych dyplomów lub świadczenie usług pisania prac licencjackich za pieniądze.
Reklama usług medycyny estetycznej a prawo w Polsce - jak to wygląda w praktyce?
Reklama usług medycyny estetycznej w Polsce jest dozwolona, natomiast podlega konkretnym restrykcjom prawnym. Główne zasady:
- treść usług medycyny estetycznej musi zawierać prawdę,
- nie można klientowi gwarantować obietnic,
- należy wspomnieć o wszystkich skutkach ubocznych.
Dodatkowo reklama powinna być skierowana wyłącznie do osób dorosłych (powyżej 18 rok życia).
Jakie są zakazane branże Google Ads i Facebook Ads w 2023 roku? - podsumowanie
Reasumując, w Google Ads oraz Facebook Ads nie można reklamować:
- nielegalnych substancji, narkotykowych przepisów, dopalaczy;
- kasyn online, zakładów bukmacherskich oraz loterii;
- broni palnej, amunicji, sprzętu militarnego;
- piractwa, nielegalnego oprogramowania, usług finansowych;
- aborcji, fałszywych leków, nielegalnych procedur medycznych;
- wybuchowych materiałów, narzędzi do włamań, usług hackerskich;
- papierosów, cygar oraz innych akcesoriów do palenia;
- nielegalnego zbierania danych osobowych, oprogramowania szpiegującego;
- prostytucji, handlu ludźmi, nielegalnych usług seksualnych;
- obraźliwych, wulgarnych i rasistowskich treści.
Zakazy w Google Ads oraz Facebook Ads obejmują także wszelkiego rodzaju oszustwa finansowe, w tym piramidy (MLM), fałszywe inwestycje oraz kredyty instytucji pozabankowych (z wyłączeniem parabanków).
Należy jednak pamiętać, że polityka reklamowa Google Ads i Facebook Ads różni się w zależności od konkretnego regionu. Dla przykładu - promocja trunków alkoholowych jest dozwolona w ponad 60 krajach (np. w Japonii, Włochach, Kanadzie, Chile oraz Albanii). W Polsce nie możemy promować nawet piwa "zero".
FAQ - najczęstsze pytania i odpowiedzi [Zakazane branże Google Ads i Facebook Ads 2023]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat zakazanych branży Google Ads i Facebook Ads w 2023 roku.
1. Czy w Polsce można reklamować piwo bezalkoholowe?
Reklama piwa bezalkoholowego w Google Ads oraz Facebook Ads jest zabroniona. Pomimo tego, że często udaje się ją udostępnić, deweloperzy Google oraz administratorzy Facebooka nałożą na nią ograniczenia wyświetlania w ciągu 72 godzin od oficjalnej dystrybucji.
2. Jakie są zakazane branże Google Ads i Facebook Ads w 2023 roku?
Obecnie w Google Ads i Facebook Ads nie można reklamować programów szpiegowskich i narzędzi do monitorowania innych osób. Zakazy obejmują również treści dla dorosłych, nielegalne usługi, nieuczciwe praktyki biznesowe, sprzedaż fałszywych produktów, przemoc i niebezpieczne treści oraz promowanie oszustw akademickich i reklamę fałszywych dokumentów.